Quito. 28 ago 97. (Editorial) Comunacunapac llaquicunataca,
llactayuccunallata allichincapac callarishcami, shina
cashcamanta cai huillaccunaca, achca huillaicunata
llucchishcacunami, huaquincunaca cai huillaicunata
huillaimanta, shuc llactamanta premiocunatapash japishcami.
Cai llaquicunaca ishcai llactapimi tiyan, runacunapac,
mishucunapac llactapi, mishucunapac llactapica, huaccha
huaccha mishucunapac llactapimi tiyan, chaimanta runacunapac
ruraihuan chinpapurachishpa, cai llaquicunamanta alli
yuyarinami canchic.

Runacunaca ¿ima nishpatac cai llaquicunata shinan? Huaquin
yuyaicunami tiyan, cai yuyaicunaca Coloniamanta, shinallatac
Republicamantami chinpapurarishca, caicunamanta, runacunapac
llactacunataca sarushpa, paicunapac yuyaicunatalla churashpa
shamushcacuna, shina cashcamantallatac runa llactayuccunataca
mana allita huacaichinata ushashcachu, shitashca shina
causachishpa shamushcacunami. Shinapash runa llactacunaca,
mishucunapac pushac huasicunamantaca, huañuita huañun,
chaimanta, llaquicuna tiyacpi, shuacunata japishpa, cai
ruraicunata shinan: callaripica, comuna ucupi, Jatun
tantanacuita shinan, shuapac, pushaccunapac shimita uyancapac
chaita shinashca quipa cai shuacunataca pucuita shinancuna,
shuapac causai alli tucuchun yashpa pucuncunami; shinallatac
cai llaquicuna ashtahuan llaqui cacpi, comunacunamanta
pushaccunaca, Provinciamanta Pushaccunata Parroquiaman cayan,
chaipi, jatun canchapi tantanacushpa, cai shuacunataca
paicunapac maquipi saquin,
mishu pushaccuna, cai shuacunata llaquichishpa, huatai huasipi
allichishca charichun yashpa, paicunaman saquishpa rin.
Shinapash,
caita shinashca quipaca ¿Ima llaquicunalla tiyan? Quipaman
pushac
mishucunaca, shuacunata, cacharinllami, chaipi llaqui tiyan,
imashpa, cai shuacunaca comunata, comunamanta pushaccunata
llaquichincapac catincunami, paicunata llaquichicpica, cai
llaquicunamantaca, ¿picuna cai llaquicunamantaca ricun? Shina
cai
llaquicunamantami, runa llactacunaca cai ruraicunata
shinancuna,
chaimanta mishu pushaccunaca alli ruranata, yuyanami can. Cai
llaquicunata allichincapac, tucuillata alli yuyaicunata
tantanchishpa, alli ñanta mascanami canchic, alli causaita
ruranami canchic. Tucuillata cai llaquicunataca allichinami
canchic.

JUSTICIA POR MANO PROPIA

En los últimos años el tema de "Hacer Justicia con Mano
Propia" se ha convertido en materia prima de los medios de
comunicación, algunos, editados como reportajes, (brujas de
Callhuasic), se han hecho acreedores a premios
internacionales, etc. Los casos son numerosos y podríamos
decir que se está haciendo costumbre en el país, pero, ¿cuáles
son las razones que motivan a la población a tomar esta clase
de decisiones? Al respecto cabe diferenciar dos escenarios:

a) Ajusticiamientos que se producen en las comunidades.

b) Ajusticiamientos que se realizan en los centros urbanos,
generalmente en barrios populares, marginales. En el primer
caso existen hechos históricos, políticos, económicos,
culturales que determinan esta situaciónn; me explico, la
Colonia y sobre todo la República institucionaliza un sistema
jurídico, político, unilateral que se impone y desconoce la
realidad de los Pueblos Indios.

El sistema no garantiza el bienestar, la seguridad de la
mayoría de la población ecuatoriana, mucho menos de la
población indígena, se la mantiene abandonada. A pesar de esta
situación, las Comunas Kichuas "pecan de ser legalistas",
valoran la institución, la autoridad oficial; por esa razón
las comunidades cuando atrapan a un delincuente lo someten en
primera instancia a Juicio Comunal que consiste en dar
oportunidad al delincuente a defenderse; le someten
al ritual de la purificación o limpia; luego, si el caso es
grave y el delincuente ha reincidido en sus delitos, las
autoridades de la comunidad, como útima Instancia, realizan la
entrega pública del delincuente, ante las principales
autoridades civiles y militares de la provincia, en la plaza
principal de la cabecera parroquial, previo acuerdo con las
autoridades oficiales para que sean ellas quienes determinen
la sanción de finitiva. Pero, ¿qué sucede en la realidad? Al
poco tiempo los delincuentes quedan en libertad; las
comunidades se sienten burladas y, lo que es más grave, corren
el riesgo de que los delincuentes tomen represalias en contra
de la comunidad y sobre todo de la dirigencia, riesgo que
normalmente se cumple y qued en la impunidad, en estos casos.

¿Quiénes garantizan la integridad de la comunidad? En suma,
estos atropellos motivan a la población a tomar esta clase
de decisiones colectivas, las mismas que se las debe controlar
y, para ello, es necesario buscar alternativas que posibiliten
recuperar la confianza de las instituciónes encargadas de
garantizar y hacer justicia, de investigar, sistematizar e
institucionalizarla mediante la elaboración de un manual de
administración de justicia de los Pueblos indogenas. (DIARIO
HOY) (P. 9-A)

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